۱۱ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۲۱

واکنش به گزارش های مهر/

دست فاضلاب از سبزیجات بروجرد کوتاه می شود/ ساماندهی کشاورزان کلید خورد

دست فاضلاب از سبزیجات بروجرد کوتاه می شود/ ساماندهی کشاورزان کلید خورد

بروجرد - خبرگزاری مهر: استفاده از فاضلاب برای آبیاری محصولات کشاورزی توسط برخی سبزی کاران بروجردی نگرانیهایی را ایجاد کرده تا سرپرست فرمانداری بروجرد وعده دهد که طی برنامه های مختلف این معضل رفع و کشاورزان ساماندهی خواهند شد.

به گزارش خبرنگار مهر، استفاده از فاضلاب شهری برای آبیاری زمینهای زیر کشت سبزی و صیفی جات در حاشیه جنوبی شهر بروجرد موضوعی است که موجب نگرانیهای زیادی در بین مردم و همچنین انتقادات مسئولان شده است.

این در حالیست که در ابتدای شروع به کار این سبزی کاران میزان اراضی که به این طریق زیر کشت سبزی و صیفی جات می رفت حدود 12 هکتار بود که در طول چهار سال اخیر این رقم به نزدیک به 40 هکتار رسیده است تا این افزایش فعالیت نشان دهد که متاسفانه مسئولان امر اهتمام لازم را برای برخورد با این مشکل را نداشته اند.

این در حالیست که علاوه بر مخاطرات بهداشتي این موضوع براي كشاورزان و مصرف كنندگان محصولات غذايي، تجمع عناصر سنگين در خاك و گياه، آلودگي آب هاي زيرزميني و شور سديمي شدن خاك از دیگر تبعات استفاده از فاضلاب خام در آبیاری اراضی کشاورزی است.

به هر روی خبرگزاری مهر تاکنون در گزارشهای متعددی به وضعیت این معضل بهداشتی در بروجرد پرداخته که با انعکاس از گزارشها موضوع به شورای سلامت استان و همچنین کارگروه بهداشت شهرستان کشیده شد تا کارگروه بهداشت بروجرد برای برخورد با کشاورزان خاطی مصوباتی را داشته باشد.

در این راستا سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با نتایج مصوبات این جلسات می گوید: در این جلسات مقرر شد که اداره محیط زیست با خودروهایی که به تخلیه غیرقانونی فاضلاب اقدام می کنند برخورد کند.

مهدی پازوکی با اشاره به اجرایی شدن این مصوبه ادامه می دهد: در این راستا محیط زیست موظف شد تمامی خودروهای خاطی را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کند که تا کنون با 6 دستگاه خودروی متخلف برخورد شده است.

وی همچنین به مصوبه ساماندهی نهر "تهییج" بروجرد اشاره کرده  و می گوید: یکی از راهکارهای رفع این مشکل احداث نهر "تهییج" است که تاکنون شهرداری این نهر را از سمت دانشگاه مدرس به آخر قاآنی بهسازی کرده و با مشکل عدم توافق مالکین روبرو شده بود.

پازوکی ادامه می دهد: در راستای رفع مشکل استمرار عملیات احداث نهر تهییج به جنوب شهر در دستور کار قرار دارد که اگر تکمیل شود می توان آب مورد نیاز کشاورزان جنوب شهر را تامین کرد.

وی عنوان می کند: در این راستا برای ساماندهی نهر تهییج بروجرد امسال اعتباری برای شهرداری در نظر گرفته شده و قرار شده است از این طریق مشکل بخش عمده ای از زمینهای این منطقه حل شود.

سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد در ادامه از برخورد با کشاورزان متخلف خبر داده و یادآور می شود: غالب کشاورزان منطقه چاه آب دارند اما آب موجود را به کشاورزان دیگر می فروشند و خودشان از آب فاضلاب شهری برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده می کنند.

پازوکی در ادامه از شناسایی کشاورزان خاطی خبر می دهد و می گوید: برای این افراد از طرف جهاد کشاورزی جلسات توجیهی برگزار شده و در صورت تکرار تخلف با آنها برخورد صورت می گیرد.

وی همچنین به دیگر برنامه ها برای رفع مشکل آب کشاورزی برخی اراضی این منطقه نیز اشاره کرده و می گوید: با استناد به قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی اختصاص چاه آب به کشاورزان آن هم برای مصارف کشاورزی ممنوع شده است.

پازوکی ادامه می دهد: در این راستا از نمایندگان بروجرد در مجلس درخواست کرده ایم که برای اصلاح قانون برنامه پنجم و دادن مجوز به کشاورزان برای احیای چاههای آبی که قبلا آب کشاورزان را تامین می کرده اند و الان خشک شده اند مجوز صادر کنند تا مشکلات منطقه حل شود.

سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد راه حل قطعی رفع مشکل را تکمیل شبکه فاضلاب شهری بروجرد می داند و می گوید: با تامین اعتبار توسط شرکت آبفا شهری بروجرد این شبکه تکمیل و ظرف دوسال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

به هر روی هر چند که به نظر می رسد اقدامات یاد شده گام موثری برای رفع مشکل آبیاری سبزیجات بروجرد با فاضلاب است اما در صورت عدم استمرار این اقدامات و رفع ریشه ای مشکل باز هم شاهد استمرار این وضعیت در شهرستان بروجرد خواهیم بود؛ موضوعی که در بلندمدت علاوه بر مخاطراتی که برای سلامت مردم به بار می آورد می تواند تبعات جبران ناپذیری در زمینه آلودگی خاک و آبهای زیرزمینی بروجرد به همراه داشته باشد.

..................................

گزارش: کلثوم دلیران

کد خبر 2148023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha